O mnie

Moje zdjęcie
Katowice, Śląskie, Poland

sobota, 17 listopada 2012

Zupa z patatów i soczewicy oraz tarta gruszkowa z gorgonzolą



Zupa wyjątkowa w swoim smaku. Za sprawą batatów (zwanych też patatmi lub  po prostu słodkimi kartoflami) ma słodkawy posmak. Dlaczego zupa wyjątkowa, bo choć konsekwentnie nie przepadam za słodkim posmakiem w daniach wytrawnych w przeciwieństwie do męża, to mnie zupa przypadła do gustu i to do tego stopnia, że zrobiłam ją dwukrotnie w ciągu 3 tygodni. Natomiast męża - miłośnika słodkich nut w daniach, ten słodki smak nie odpowiadał. Może gdybym przełamała tę słodycz obsypując zupę podsmażonym boczkiem byłoby inaczej. Jednak boczku nie było w przepisie, a chciałam, aby obiad pozostał w pełni wege i bez niezdrowych tłuszczów i psutych kalorii.
Przepis pochodzi z BBC Good Food.

Natomiast tarta gruszkowa, na która przepis znalazłam w miesięczniku Kuchnia w 2011 lub 2010 r. Czekała od tamtego czasu na swoją chwilę. Stanowi ona połączenie 3 idealnie do siebie pasujących składników - istna klasyka – gruszek, gorgoznoli i orzechów włoskich, których nuta była wyczuwalna w cieście.


Składniki:
zupa:

- łyżka curry;
- duża cebula – posiekana;
- jabłko – potarte;
- 2 ząbki czosnku posiekane;
- kolendra świeża;
- 2-3 cm świeżego imbiru – drobno posiekanego;
- ok. 450 g. Batatów – pokrojonych w kostkę;
- ok. 50 g. czerwonej soczewicy;
- ok. 600 – 800 ml bulionu;
- ok. 150 ml mleka;
- sok z limonki – zapomniałam dać;
- olej do smażenia;






tarta:
proporcja na 4 osoby – spore kawałki (ja robiłam z mniejszej ilości w małej aluminiowej formemce)

- 250 g. mąki – u mnie typ 2000 pszenna + orkiszowa;

- 120 g. zimnego masła;- ¼ szklanki drobno posiekanych orzechów włoskich lub laskowych;
- sól;
żółtko;
- 2 łyżki zimnej wody;

- 4 gruszki – pokrojone w cienkie plasterki
- 150 g. gorgonzoli - pokruszonej;
- 200 g. mascaropne;
- łyżka porto;
- listki z 2 gałązek tymianku;
- sól, pieprz;
- łyżka cukru;



Wykonanie:

Zupa

1. Na oleju w rondlu podsmażyć przez 2 minuty curry. Następnie dodać cebulę, czosnek, imbir, łodyżki kolendry i jabłko. Podgrzewać przez 5 minut często mieszając.
2. Po tym czasie dodać do rondla bataty, soczewicę, bulion i mleko. Całość zamieszać, przykryć przykrywką i podgrzewać przez ok. 20 minut.
3. Zupę zmiksować, doprawić sokiem z limonki i ewentualnie innymi brakującymi przyprawami. Podawać gorącą przystrojoną z grubsza pociętymi liskami kolendry.

Porcja zupy to:
287  - kcal, 49 g. – węglowodanów, 6 g. błonnika, 8 g. tłuszczu, w tym nasyconego 2 g.

Tarta:
1. Piekarnik należy nagrzać do 180 stopni. Wyrobić ciasto z mąki, soli, orzechów i masła, aż powstanie kruszonka, dodac żółtko, wyrabiać dalej, dodać wodę i szybko zagnieść ciasto. Ciasto przykryć folią i schłodzić. Następnie rozwałkować i wylepić nim podłużną formę. Podpiec przez 10-15 minut, uprzednio nakłuwając widelcem.
2. Przygotować nadzienie; wymieszać gorgonzloę z mascaropne i tymiankiem. Masę nałożyć na podpieczone ciasto, z wierzchu pokryć plastrami gruszek, oprószyć solą, pieprzem i cukrem. Zapiekać ok. 20 minut, aż wierzch się lekko skarmelizuje.


Tarta wyszła bardzo aromatyczna i mocna w smaku za sprawą gorgonzoli. Jak dla mnie ciut za mocna, choć uwielbiam gorgonzolę i jakkolwiek idealnie łączyła się z gruszkami, to jednak następnym razem dam gorgonzoli trochę mniej.




Przy robieniu kruszonki z ciasta pomagała mi 5 – letnia Niejadka. Świetnie sobie poradziła.

Natomiast ilość gruszek doznała uszczerbku z uwagi na działania Jadki, która podkradła je wprost z talerza, ku swojej uciesze.




1 komentarz:

  1. Słodkie te malutkie pomocnice Jadka i Niejadka .Do tego tak wszystko zdrowe i myślę że bardzo smaczne .Super !!!

    OdpowiedzUsuń

Related Posts with Thumbnails