O mnie

Moje zdjęcie
Katowice, Śląskie, Poland

wtorek, 2 marca 2010

Dorsz grenlandzki w warzywach

Do tego zestawu warzyw i sposobu robienia ryby wybrałam dorsza grenlandzkiego, bo jego mięso jest znacznie mniej delikatne niż limanda, czy mój ulubiony halibut. Filety dorsza grenlandzkiego wyglądem wskazują, iż jest to większa ryba, której mięso układa się w pierścienie, w każdym razie nie stanowi spójnej całości jak mięso np.: dorady czy halibuta.


Składniki (dla dwóch osób):
  • dwa filety dorsza grenlandzkiego lub innej ulubionej ryby;
  • pomidory w większej ilości;
  • pół czerwonej papryki;
  • pół zielonej papryki;
  • mała cukinia;
  • 2 kartofle;
  • ½ pora;
  • kilka nie posiekanych ząbków czosnku;
  • dwie gałązki selera naciowego;
  • czarne i zielone oliwki;
  • wino białe;
  • bulion warzywny;
  • ½ pęczka bazylii;
  • odrobina rozmarynu;
  • sól, pieprz;
  • cytryna;
  • oliwa z oliwek;.

    * ilości warzyw są orientacyjne, dodaję więcej tego co akurat mam pod ręką lub lubię.

  • Wykonanie:  

  • 1. Potrzebna będzie patelnia lub inne naczynie, w którym można najpierw dusić warzywa, a następnie zamykając pokrywką wstawić do piekarnika. Ja użyłam patelni z grubym dnem z odkręcaną rączką.
    2. Filety ryby umyć, skropić sokiem z cytryny, oprószyć solą i pieprzem.
    3. Na dno naczynia do duszenia i pieczenia wlać odrobinę oliwy z oliwek. Wszystkie warzywa pokroić w podobnej wielkości części, tak aby czas ich duszenia był podobny. Przy czym seler naciowy powinien być pocięty drobniej, a por w krążki. Czosnek zostawiamy w ząbkach. .4. Na samym dnie ułożyć pomidory, które będą stanowiły soczysty podkład. Na nich ułożyć resztę warzyw i dusić przez chwilę. Jeśli będzie potrzeba można podlać odrobiną bulionu;
    5. Po chwili na warzywach ułożyć filety odrobinę wciskając je pomiędzy jarzyny. Dołożyć oliwki. Skropić oliwą z oliwek, ewentualnie doprawić solą i pieprzem, choć ja już tego nie robiłam, bo ryby były uprzednio doprawione, a warzywa były podlane. Dodać wino, posypać rybę i warzywa bazylią i odrobiną rozmarynu
    6. Naczynie przykryć przykrywką i wstawić do piekarnika nagrzanego do 210 stopni i piec przez ok. 20 - 30 minut. Sprawdzić miękkość warzyw i ryby.


Danie w przeciwieństwie do tradycyjnie dusznej ryby wychodzi mniej mokre, warzywa zachowują w pełni swoje kształty i w zależności od długości duszenia i pieczenia mogą być al dente co preferuję lub bardziej miękkie. Do tego rybka wygląda kolorowo i atrakcyjnie, a podana mieszanka ziół, czosnku i wina powoduje, że danie ma fantastyczny smak. Co więcej dodane wino i bulion (plus sos z warzyw)nie sprawiły, aby ryba w nich pływała. Choć robiłam już ryby w warzywach na chyba ze 100 sposobów :), to w tym wydaniu z całą pewnością będę często dorsza powtarzać.




1 komentarz:

Related Posts with Thumbnails