O mnie

Moje zdjęcie
Katowice, Śląskie, Poland

czwartek, 13 stycznia 2011

Wytrawna orzechowa tarta z dodatkiem mąki z quinoa z marchewką

Kolejna tarta w moim repertuarze. Fascynujące smaki – nadzienie marchewkowe z dodatkiem imbiru zapiekane pod masą jogurtowo – jajeczną, a ciasto – co za ciasto, z dodatkiem orzechów! Przepis pochodzi z bloga Domek z piernika. Oryginalnie zaś pochodzi z książki The Cranks Bible autorstwa Nadine Abensur.

Tarta ku mojemu zaskoczeniu wywołała zachwyt męża. Nie sądziłam, że w jego guście będzie marchewka z imbirem i orzechowe ciasto na wytrawnie. Kawałek zostawił sobie do zjedzenia na później na zimno (podobno było równie pyszne), a następnego dnia sam wspominał ten obiad i pytał czy coś zostało.
Jakkolwiek tarta była pyszna, to mnie bardziej przypadła do gustu ze względu na bób i soczewicę, których jestem miłośniczką, pełnoziarnista (gryczano – pszenna) tarta rozmarynowa z pastą z ciecierzycy i soczewicą, o której pisałam tutaj.




Do tarty podalam sałatkę z tartego selera, jabłka z imbirem, sezamem, ciekawie doprawioną sosem - jogurtowym z musztardą i przyprawami. Smak i konzystencja tarty i surówki doskonale się uzupełniły.





Po moich drobnych modyfikacjach:

Składniki dla 2 osób:
na ciasto:

- ok.100g maki pszennej razowej;
- ok. 100 g maki z quinoa;
- 1/4 łyżeczki soli
- 100 g. masła zimnego pokrojonego w kostkę;
- 90 g. tartych migdałów;
- ok. 20 - 30 g. orzechów laskowych drobno krojonych;
- 3 łyżki lodowatej wody;
- 1 łyżeczka tymianku;


na nadzienie:

- olej do smażenia;
- 400g marchewki;
- 3 ząbki czosnku;
- 1-2 cm drobno posiekanego imbiru;
- sok z cytryny;
- ½ małego pęczka zielonej pietruszki;
- 150ml jogurtu naturalnego;
- dużo startego gruyera;
- 3 jajka;
- sól pieprz;


* modyfikacje dotyczyły zmiany ilości składników, ograniczenia masła, a także zastąpienia go przy nadzieniu olejem, zastąpienia śmietany jogurtem, ponadto zwiększyłam ilość marchewki i orzechów w cieście.






Wykonanie:


1. Mąkę, orzechy, tymianek i sól wymieszać z zimnym masłem. Dodać wodę i krótko wyrobić, żeby powstało jednolite ciasto.
2. Włożyć do lodówki na minimum godzinę.
3. Wylepić formę na ciasto po wysmarowaniu tłuszczem tartą – będzie krucha – i piec w piekarniku w temperaturze 180 stopni kilka minut.
4. Marchewkę zetrzeć na tarce na grubych oczkach, a następnie na niewielkiej ilości oleju do smażenia należy ją dusić razem z drobno posiekanym czosnkiem. Można dodać odrobinę wody.
5. Doprawić solą, pieprzem, cytryną i imbirem. Dodać pietruszkę.
6. W misce wymieszać jogurt, jajka, sól i pieprz.
7. Na ciasto w formie wyłożyć uduszoną marchewkę, a następnie zalać kremem jajecznym i posypać tartym serem. Tartę zapiekać w piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez 25-30 minut.
Ciasto z dodatkiem tartych migdałów i orzechów laskowych pokrojonych zyskało na smaku niesamowicie. Dzięki tartym migdałom miało jednolitą konsystencję, zaś orzechy laskowe wyraźnie wyczuwalne, bo krojone w kawałki, dodawały każdemu kęsowi uroku i smaku.
























6 komentarzy:

  1. Obłędnie zdrowe i na pewno obłędnie pyszne danie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajnie, że przepis Ci się spodobał, bardzo ładne zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Oj tego typu wspaniałych rzeczy ja jeszcze nie miałam okazji spróbować. Chociaż staram się wykonywać wszelkie mączne dania z https://basiazsercem.pl to jestem zdania, że fajnie jest wymyślać coś nowego w kuchni. Wtedy na pewno znajdziemy jakiś bardzo oryginalny smak.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts with Thumbnails