O mnie

Moje zdjęcie
Katowice, Śląskie, Poland

sobota, 26 czerwca 2010

Aromatyczny czarny ryż ze szparagami i grzybami

Jest to danie składające się z kilku zaledwie składników. Jednak jest niecodzienne i to nie tylko ze względu na kolor, bo przede wszystkim smak potrawy jest zupełnie odbiegający od tradycyjnego smaku ryżu z grzybami, z reguły z pieczarkami. Zresztą ryż z pieczarkami jest całkiem dobrym nadzieniem do zapiekania nadziewanych warzyw np. papryki, cukinii, jest też dobrą bazą do zapiekanek z ryżu….
Niemniej ten ryż z grzybami tj. czarny ryż ze względu na charakterystyczny smak tej odmiany ryżu jest bardziej szlachetny, ma się ochotę smakować każdy nabierany widelec. Z reguły robię to danie z boczniakami, ale tym razem zdobyłam azjatycką odmianę grzybów na literę „s”, których nazwę niestety zapomniałam. W kżdy razie nie były to shitake. Miały bardzo delikatny smak i dobrze komponowały się z ryżem. Danie zyskało na smaku, bo korzystając z sezonu na szparagi użyłam świeżych. Z reguły, kiedy robię ryż ze szparagami z zalewy, dodaję dodatkowo suszone pomidory. Tym razem też dodałam, ale było to zbyteczne, bo jak się okazało wyraźny i pełny smak szparagów i ryżu oraz delikatne grzybki nie potrzebowały już charakterystycznych w smaku pomidorów. Dlatego polecam pomijać suszone pomidory, gdy używa się świeżych szparagów.





Składniki dla jednej osoby:

- czarny ryż – 50 g. ugotowany wg przepisu;
- szparagi 1/3 pęczka zielonych szparagów ugotowanych na parze;
- grzyby – pokrojone na mniejsze kawałki;
- ser grana padano lub inny twardy typu parmezan;
- olej do smażenia;
- oliwa z oliwek;
- sól, opcjonalnie zioła np. koperek;
- suszone pomidory opcjonalnie x 5 pokrojone na paseczki i przekrojone na pół.


Wykonanie:

  1. Grzyby podsmażyć na oleju.
  2. Uparowane szparagi pokroić na kilkucentymetrowe kawałki.
  3. Ser, obieraczką do warzyw lub specjalnym nożykiem, pokroić na cienkie plasterki - wióry.
  4. Do ugotowanego ryżu dodać grzyby, szparagi bez główek i pomidory o ile się ich używa. Całość wymieszać i doprawić solą, skropić oliwą z oliwek. *
  5. Nałożyć ryż na talerz, powkładać główki szparagów i posypać góry wiórami - plasterkami sera.

    Podawać z sałatkami lub surówkami. U mnie najprostsza z możliwych surówek z pomidora, ogórka, cebuli, czerwonej papryki i mnóstwa koperku, z olejem lnianym.

    * Czarny ryż ma to do siebie, że zabarwia wszystko co się do niego doda, więc kolorowe warzywa i grzyby też stają się prawie czarne lub czarno – bordowe.





6 komentarzy:

  1. ładny jest ten ryż. taki inny. taki mi nieznany.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo mi wstyd, że jeszcze czarnego ryżu nie próbowałam. W połączeniu ze szparagami i suszonymi pomidorami musi się komponować rewelacyjnie. gotuje się go tak samo jak zwykły? Bo do brązowego jakoś nie mogę się przekonać, pewnie stąd jeszcze nie jadłam tej odmiany.

    OdpowiedzUsuń
  3. Retrose, polecam Ci czarny ryż, bo ma zupełnie inny smak od pełnoziarnistego czyli brązowego. Gotuje się go znacznie dłużej co najmniej 40 minut, ale zdaża się, ze ponad 50 - zależy z jakiej firmy kupię. Trzeba go też mieszać, bo ma tendencję do przywierania. Próbowałaś z brązowego ryżu - jaśminowego? Jak dla mnie bomba. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Przepisem mało się zachwyciłam, ale śliczna pociecha na kanapie.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts with Thumbnails